Právnický blog

Za čo dostávajú weby a eshopy najčastejšie pokuty pri kontrole?

V dnešnej dobe si takmer žiaden podnikateľ nevie predstaviť bez web stránky. Kto nie je na internete, ako by ani nebol. Niektorí máte prezentačné web stránky, iní eshopy, či rôzne online platformy.

S web stránkou prichádzajú však aj starosti a povinnosti. Netýkajú sa len toho, kto vám vytvorí web, čo tam dať a ako ho reklamovať. Ale je tam dosah aj právny, a to hneď v 2 rovinách. Po prvé musíte mať zverejnené správne právne dokumenty. Ich rozsah a obsah závisí od toho, na čo web používate. No a druhá rovina je praktika a týka sa správneho nastavenia webu. A v oboch  robia prevádzkovatelia webov a eshopov chyby. Aké sú tie najčastejšie chyby, za ktoré vám môže byť uložená pokuta aj niekoľko tisíc eur a kto to kontroluje?

Povinnosti týkajúce sa webov môžeme rozdeliť do 3 hlavných skupín:

  • cookies
  • osobné údaje
  • obchodné podmienky

Tými je potrebné sa zaoberať v závislosti od toho, na aký účel používate web či eshop.

vzorove_obchodne_podmineky_2024 

Cookies

Ak máte web, určite ukladáte cookies. Bez toho sa takmer žiadna stránka nezaobíde. No a keď spracúvate cookies potrebujete si zabezpečiť 2 veci. V prvom rade cookies lištu, prostredníctvom ktorej vám dá návštevník súhlas na ukladanie cookies a po druhé informácie o cookies. Prostredníctvom nich informujete návštevníkov aké cookies získavate, na čo ich používate, na akom právnom základe, ako dlho ich uchovávate, komu ich poskytujete a pod.

Pri oboch týchto povinnostiach robia podnikatelia chyby. V praxi často nemajú nasadenú cookies lištu, alebo ju síce majú nasadenú, avšak prostredníctvom nej nezískajú súhlas na ukladanie cookies správnym spôsobom. Dodržiavanie tejto povinnosti kontrolujú hneď dva úrady, a to Úrad  pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb a Úrad na ochranu osobných údajov. Pokutu môžete dostať od obidvoch týchto úradov, a to aj niekoľko tisíc eur.

Spracúvanie osobných údajov

Prostredníctvom web stránky obvykle získavate osobné údaje návštevníkov. Tieto vám poskytnú napr. zaslaním správy cez kontaktný formulár, prihlásením sa na newsletter, stiahnutím si bezplatného obsahu napr. ebooku či odoslaním objednávky na tovar alebo službu. Vo všetkých tývhto prípadoch dochádza k spracúvaniu osobných údajov.

V súvislosti so spracúvaním osobných údajov vám vzniká viacero povinností, ktoré vyplývajú z GDPR a zákona o ochrane osobných údajov. Tieto je potrebné splniť vypracovaním príslušnej dokumentácie a jej zavedením do praxe.

Pokiaľ vás zaujíma, aké povinnosti vám v súvislosti s GDPR vznikajú, pozrite si knihu, ktorú sme pre vás napísali GDPR v praxi. Jednoducho, zrozumiteľne a veľmi prakticky vás prevedie celým procesom spracúvania osobných údajov vo vašej firme.

V súvislosti s web stránkou je potrebné vedieť, že ak cez ňu získate osobné údaje, musíte vopred informovať dotknuté osoby o podmienkach spracúvania ich osobných údajov a ich právach ako dotknutej osoby. Zákonom stanovené informácie poskytnete prostredníctvom zásad ochrany osobných údajov, ktoré budete mať zverejnené na web stránke.

Pri nastavení web stránky je dôležité dbať na to, aby každý spôsob, ktorým získavate osobné údaje návštevníkov web stránky, bol nastavený v súlade s GDPR. Správnosť dokumentácie ako aj nastavenia web stránky kontroluje Úrad na ochranu osobných údajov, ktorý vám v prípade pochybenia môže uložiť pokutu aj niekoľko tisíc eur.

V čom robíte najčastejšie chyby?

  • žiadate od návštevníka súhlas so spracúvaním osobných údajov aj v prípadoch, kedy súhlas nie je právnym základom na spracúvanie osobných údajov,
  • nemáte preukázateľný súhlas od návštevníka webu v prípadoch, kedy sa súhlas vyžaduje,
  • neposkytujete dostatočné informácie o podmienkach spracúvania osobných údajov.

Obchodné podmienky

Prostredníctvom web stránky môže dôjsť aj k uzatvoreniu zmluvy medzi vami, ako obchodníkomm a zákazníkom. K uzatvoreniu zmluvy dochádza obvykle v prípade, ak napr. prevádzkujete internetový obchod, cez ktorý predávate tovar, digitálny obsah (ebooky, elektronické materiály, online kurzy) alebo rôzne služby (napr. konzultačné služby), aplikáciu či rôzne platformy.

Ak dochádza k uzatvoreniu zmluvy výlučne prostredníctvom webu, mailom či telefonicky, teda nie ste osobne prítomní pri uzatváraní tejto zmluvy, ide o zmluvu uzatvorenú na diaľku. Vo všetkých prípadoch, kedy dochádza k uzatvoreniu zmluvy na diaľku, je potrebné mať zverejnené obchodné podmienky.

Tieto musia byť vypracované v súlade s novým zákonom o ochrane spotrebiteľa, ktorý je účinný od 1.7.2024. To znamená, že pokiaľ už obchodné podmienky máte, je potrebné ich zmeniť a aktualizovať podľa tohto nového zákona.

Zo zákona o ochrane spotrebiteľa vám vyplývajú viaceré nové povinnosti týkajúce sa napr. poskytovania zliav, overovania recenzií či poskytovania informácií. K tomu, aby ste si ich splnili je potrebné obvykle zmeniť určité nastavenia na webe, zverejniť aktuálne právne dokumenty a aplikovať ich do praxe.

Povinné informácie bývajú obsiahnuté v nasledovných dokumentoch:

  • obchodné podmienky
  • poučenie o právne spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy
  • formulár na odstúpenie od zmluvy.,
  • reklamačný poriadok.

Obchodné podmienky sú dokumentom upravujúcim vzťahy medzi obchodníkom, teda vami a zákazníkom. Popisujú postup uzatvorenia zmluvy, objednania sa na termín, zaplatenia ceny,  dodania služieb, odstúpenia od zmluvy a pod. Pokiaľ ich nemáte alebo sú v nich chyby, môžete dostať pokutu vo výške od 200 eur do 2% obratu za predchádzajúci kalendárny rok, max. do 200 000 eur.

 

Poučenie o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy je dokument, v ktorom poučujete spotrebiteľa o jeho práve odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku bez uvedenia dôvodu v lehote 14 dní. Odstúpiť od zmluvy môže zákazník aj v prípade poskytovania služieb, pokiaľ si správne nenastavíte zmluvné vzťahy.

 

Formulár na odstúpenie od zmluvy je vzorový formulár, ktorý je obchodník povinný poskytnúť spotrebiteľovi pri uzatvorení zmluvy. Tento formulár môže spotrebiteľ použiť za účelom odstúpenia od zmluvy.

Okrem obchodných podmienok musíte mať aj reklamačný poriadok. Reklamačný poriadok môže byť buď ako samostatný dokument alebo ako súčasť obchodných podmienok. Reklamovať je možné nie len tovar ale aj služby. Preto reklamačný poriadok musia mať tak obchodníci, ktorí predávajú tovar, ako aj poskytovatelia služieb, napr. poskytovateľ digitálnych služieb, kozmetické salóny a pod.  Pokiaľ máte kamennú predajňu, kanceláriu či salón, reklamačný poriadok musí byť vyvesený aj tam.

V čom robíte najčastejšie chyby?

V súvislosti s ochranou spotrebiteľa robia prevádzkovatelia eshopov a rôznych webov či aplikácií, cez ktoré dochádza k uzatvoreniu zmluvy najčastejšie tieto chyby:

  • nemáte aktuálne obchodné podmienky, reklamačný poriadok a ďalšie právne dokumenty a v súlade s novým zákonom o ochrane spotrebiteľa z roku 2024,
  • obchodné podmienky obsahujú ustanovenia, prostredníctvom ktorých kladiete spotrebiteľom povinnosti nad rámec zákona (napr. povinnosť zabaliť tovar pri jeho vrátení do pôvodného obalu),
  • obchodné podmienky obsahujú ustanovenia, ktoré sú v rozpore so zákonom o ochrane spotrebiteľa (napr. vlastnícke právo k tovaru prechádza na spotrebiteľa až úplným zaplatením kúpnej ceny, v prípade vrátenia poškodeného tovaru obchodník vráti spotrebiteľovi len časť zaplatenej kúpnej ceny a pod.)
  • nedostatočné alebo nesprávne poučenie o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy,
  • nedostatočné alebo nesprávne poučenie o práve spotrebiteľa reklamovať tovar,
  • nesprávny text na tlačidle na odoslanie objednávky,
  • nesprávne vybavenie odstúpenia od zmluvy a nedodržanie lehôt na vrátenie peňazí,
  • nesprávne vybavenie reklamácie a nedodržanie lehôt.

Splnenie všetkých povinností v súvislosti s prevádzkou eshopu sa dá ľahko skontrolovať. Nemusíte o tom ani vedieť a kontrolór z príslušného úradu vám vykoná kontrolu za pár minút tak, že prekontroluje dokumenty, ktoré máte zverejnené na webe a nastavenia webu. Chcete mať všetko v poriadku? Právny dokumetny na webe vám bezplatné skontrolujeme, stačí sa prihlásiť na Bezplatnú kontrolu obchodných podmienok.